Autorky: Helena Leštinová, Jitka Svobodová
V předchozích dvou dílech jsme probrali kdo a jak se má pojistit, na jaká rizika se pojistit, v jaké výši a u koho. Dnes si ukážeme naše oblíbené triky a tipy, kterými pomáháme našim klientům vytvořit si správně nastavené portfolio a ušetřit peníze.
Trik první – běžné a mimořádné pojistné
Pokud vám do životní pojistky bude přispívat zaměstnavatel pamatujte, že to má dělat formou mimořádného pojisného. Z něj si totiž pojišťovny nestrhávají žádné poplatky a celá částka jde rovnou do investic. Poradci z těchto peněz nemají žádnou provizi, proto to většinou nedělají. Jedinou výjimkou je jedna naše velká pojišťovna, ta strhává poplatky i z mimořádného pojistného. Tam je lepší si příspěvek zaměstnavatele sjednat i jiné pojišťovny. Mimořádné pojistné se většinou hradí pod jiným variabilním symbolem nebo má svůj vlastní specifický symbol.
Trik druhý – jednatelé firem
Ikdyž máte se svojí vlastní firmou pouze smlouvu o výkonu funkce jednatele, můžete si z firmy do životní pojistky přispívat. Aktuálně max 50 000 Kč/rok a můžete je tam dát klidně až v prosinci, kdy je jasné, jak daný rok účetně a daňově zakončíte. Forma mimořádného pojistného totiž nechává na vás, kolik a kdy si do pojistky vložíte. Nezapomeňte na interní směrnici, která příspěvky pokryje.
Trik třetí – zaměstnanci
Dneska už to není tak oblíbený benefit jako býval, ale pořád má svůj smysl. Formou mimořádného pojistného totiž můžete dát zaměstnanci odměny na konci roku, a to opět do výše 50 000 Kč/rok, tím se vyhnete poplatkům na běžném pojistném a zaměstnanec si peníze může, např. jednou za pět let, vybrat, doplatí pouze daně bez sociálního a zdravotního pojištění a získá tak třeba peníze na vklad do své hypotéky.
Trik čtvrtý – brandované pojistky
Řada velkých poradenských firem se chlubí tím, že mají od konkrétní pojišťovny vlastní typ pojistek. Poznáte je tak, že na formuláři bývá logo dané poradenské firmy. Realita je taková, že to je standardní produkt uvedené pojišťovny, ale zamčený pro poradce mimo tuto poradenskou síť. Odborně se tomu říká ochrana klientského kmene. Důsledek pro klienta je ten, že nikdo mimo původního sjednatele mu nemůže pojistku upravit, a to dokonce ani pracovník na pobočce dané pojišťovny.
V dalším, už posledním, díle našeho seriálu o životních pojistkách si porovnáme investování přes pojistky vs.přímé investice.